mandag 25. april 2011

Rez blues(Scalped VII) av Jason Aaron -- Fabio Moon & Gabriel Ba med De:TALES

 Rez Blues(Scalped VII) - Jason Aaron

Som en kvikk leser får med seg så er Rez Blues det syende bind Scalped. Aaron og tegneren R. M. Guéra har forlengst etablert seg som en av de skaperne jeg kaster meg over når det kommer noe nytt. Hans indianer serie har guts, driv og samvittighet. Det er godt gjort å lage en suksessfull serie om nedslitte indianerreservat, men Aaron klarer nettopp dette. På en måte er deler av Rez Blues et lite hvileskjær, men på en annen måte gir ett par av historien en ekstra dybde til Dashiell Bad Horse sin saga. For det er ingen tvil om at Bad Horse fortsatt er i sentrum og drapet på hans mor den drivende faktor. Vi stifter i dette bindet også nærmer bekjentskap med en karakter som kun har vært i skyggen i de tidligere bindene, nemlig Dashiells far. Tegningene er som alltid i Sclaped brutalt realistisk, og legger et ekstra lag med sorgmodighet og dyster realisme på fortellinger i Rez Blues.
Har du ennå ikke begynt å lese Scalped er det bare å begynne. Hvis du har lest Scalped gled deg til bind syv. Det er noen skjulte perler i denne utgaven.



De:TALES - Fabio Moon & Gabriel Ba


Etter å ha lest Daytripper, som jeg roste opp i skyene, fant jeg ut at jeg skulle sjekke ut mer av hva brødrene hadde skrevet/tegnet. Det ble De:TALES, tretten historier fra det urbane Brasil. Tretten små dykk inn i enkelt sjebner. Alt fra kjærlighet funnet under stjernene, via minner om en avdød venn, til historier om en helt vanlig lørdag. Fortellinger uten moralpreken, men med hint om hva som kan være de rette veiene å gå. Skal man også tro på fortellingene så er nok en god del selvopplevde hendelser fra brødrenes liv. Som alltid kjærlighet, familie og venner, de tre store. Tegningene er i svart hvitt, men stilen er lik fra Daytripper. Detalj nivået er noe av det jeg liker med tegningene. De har en egne skaperkraft som får Brasil til å komme levende ut av sidene. Noe klassisk, men samtidig ungt, hipt og kult
Det er ingen problem for meg å anbefale De:TALES. Jeg gleder meg allerede til neste gang jeg skal lese noe av Moon & Ba for jeg er sikker på at det kommer til å bli sjelsettende.

Senere kommer anmeldelse av Patrick Rothfuss - " The Name of the Wind"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar