onsdag 16. mars 2011

Zoo City - Lauren Beukes

Originalitet fra Sør-Afrika!

Av og til kommer jeg på at jeg for sjelden leser bøker av ikke-am/eng/no forfattere, gjerne når jeg leser en slik bok. Egentlig er dette litt rart for så og si hver gang jeg plukker opp en bok av en forfatter med en annen bakgrunn så er det glimt av gull i fortellingen. Det er spennende å se hvordan forskjellig kulturell bakgrunn gir utslag på historiene disse forfatterne forteller.

Lauren Beukes er en av disse stemmene. Hun er en hvit sørafrikaner, født i 78 og oppvokst i Johannesburg, fikk hun med seg apartheidsystemets dødskamp. Grunnen til at jeg nevner hudfarge er at hovedpersonen i Zoo City er en svart kvinne. 

Det utrolig kule, og originale, med denne boken, som fungerer som en slags krimfortelling satt i et alternativt Johannesburg, er manifestasjonen av synd. På ett eller annet tidspunkt skjedde det en global manifestasjon av synd. Denne manifestasjonen er et dyr! Et vilkårlig dyr som dukker opp rett etter at synden er begått. På grunn av en link mellom synder og synd kan de ikke adskilles med noe mye mer enn noen ti talls meter, og hvis i tillegg dyret dør kommer ”the Undertow” og drar med seg synderen. Dette gjør at vår heltinne/synder Zinzi December alltid har med seg sitt dovendyr. Denne manifestasjonen veier litt opp ved å gi synderen en egenskap, i vår hovedpersons tilfelle evnen til å finne savnede ting. Man kunne ha hatt mange lange filosofiske diskusjoner om manifestajson av synd og så videre, men her holder det med å si at det er kult og det fungerer.

I Zoo city, i tillegg til aspektet om synd, får vi innblikk i den mørke undersiden av Johannesburg. Som Neill Blomkamp viste med sin film District 9, har sørafrikaneren en dyster side å trekke opp i sine fortellinger – apartheid. Denne forhistorien gir fortellingen om segregasjon og forskjellsbehandling en ekstra dybde. Selv om zoo'ene blir forskjellsbehandlet, er det ikke på apartheidnivå. Et annet interessant poeng er at Beukes så og si ikke nevner Sør-Afrikas tidligere historie. Om dette er en bevisst handling aner jeg ikke, men det kan være at unge Sørafrikanerne mener at det må være mulig å fortelle en historie uten og vektlegget landets fortid, nå når det har gått 21 år siden Mandelas løslatelse og 17 år siden landets første demokratiske valg.  

Men at Zoo City har blitt en god fantasy inspirert krimhistorie, er det ingen tvil om. Beukes klarer å formidle en historie som fungerer på flere nivåer. På den ene siden en fortelling hvor makt, dop og musikkindustri spiller sentrale roller, når den ene halvparten av Sør-Afrikas store popsensasjoner, en søskenduo, forsvinner bare dager før lansering av sitt tredje album. På den andre siden et kritisk blikk på manipulasjon og utnyttelse av afrikanere så vel som godtroende vestlige mennesker. 

Kort fortalt ligger denne boken godt an til å bli en av de aller beste jeg kommer til å lese i 2011.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar